Jyxo voda 2007 aneb Tenkrát poprvé

1. července 2007 v 21:13 | PaulMan |  Reportáže psané bez oprátky
Mám za sebou svou první vodu. A upřímně doufám, že ne poslední.

Když se v Jyxu začalo plánovat celofiremní sjíždění řeky,ovládla mě zvědavost. Nikdy předtím jsem na vodě nebyl a člověk by přece jenom měl, snad kromě fotbalu a píchání sraček do žíly, zkusit v životě všechno.

Informatici jedou do přírody

Příprava na výlet po řece probíhá v tlupě počítačově pozitivních individuí specifickým způsobem. Barel na věci nutno volit tak, aby bylo možno prostrčit jeho hrdlem notebook, shánějí se nepromokavé obaly pro osobní PDA a součástí "reprezentačního" trička je individuální HTTP status kód (já měl 401. Zájemce o tuto problematiku odkazuju na příslušný RFC, volný překlad je k přečtení například zde).
Plán zněl takto: ve středu 20. v podvečer dorazit do Vyššího Brodu, druhý den ráno vyrazit po proudu a po několika etapách zakončit plavbu v neděli v Boršově nad Vltavou. Trasu a její rozložení do waypointů volili ti zkušenejší z nás, kteří už Vltavu jeli před rokem (reportáž k přečtení zde).
Nakonec přišel den D a ve středu v šest večer byla na nádraží v Budějovicích valná většina našeho kolektivu (někteří se připojovali v dalších dnech, odchytli nás po cestě) připravena vyrazit.

Ahóój!

Namísto chronologického líčení průběhu výpravy se pokusím shrnout důležité poznatky ze své první vodácké zkušenosti do jednotlivých bodů tak, jak mi vyskakují v hlavě:
  • v kempech se platí za osobu, za stan, taktéž jakási turistická daň či co. Výtěžnost odhaduju na cca 30%, neboli méně než jeden návštěvník ze tří si dá tu práci a najde někoho, komu může zaplatit.
  • toaletní papír není nikdy k dispozici.
  • v kempech taktéž platí noční klid, obvykle od jedenácti večer. Dodržuje ho ještě méně lidí, než kolik chodí zaplatit vstupné.
  • obsah dvou plných sedmdesátilitrových krosen vážně lze bezztrátově zkomprimovat do padesátilitrového barelu.
  • průměrná hustota lodí na řece je (měřeno na horním toku Vltavy v druhé polovině června) tak jedna na dvacet metrů toku.
  • ovládání raftu se dá pochytit celkem rychle, stačí, když vás "kapitán" posadí na místo kormidelníka a vzápětí usne.
  • posádky lodí se zdraví "Ahóóój!", přičemž platí určitá etiketa: jako první zdraví vždy posádka, která je více opilá, a která má na palubě méně žen.
  • lidem, kteří sjíždí řeku, se většinou říká "takzvaní vodáci" (viz cedule v kempu Nové Spolí). Vodáci, kteří nejsou takzvaní, tvoří odhadem 5 procent všech zúčastněných. Vyznačují se tím, že jim je většinou ke čtyřicítce, na řece jsou střízliví, pádlují svižně, tváří se zachmuřeně a na "Ahóóój!" míjených takzvaných vodáků neodpovídají.
  • pro zadaného muže je voda peklo; hustota mladých, dobře vyvinutých a spoře oděných žen a dívek obzvláště v kempech dalece překračuje snesitelné hodnoty. Ale svým nezadaným mužským kolegům netřeba tolik závidět, protože:
  • všechny mladé a dobře vyvinuté dívky, které člověk potká na řece, jsou tu na školním výletě a pod dozorem, se svým oddílem a pod dozorem, se svým chlapem a pod dozorem... důvod, proč se nedružit se vždycky najde.
  • a když už se vyskytne vzácná výjimka z výše zmíněného pravidla, najde se alespoň jeden spolučlen posádky, který je tak nachcaný a odpudivý, že onu výjimku rychle a spolehlivě zničí.
  • pivovar Eggenberg by měl být srovnán se zemí a ta následně asanována. Budějovický měšťanský pivovar je na tom jen o málo lépe a Budvar na horní Vltavě z nějakého důvodu nevedou.
  • na řece je možné narazit na posádku, pádlující v košilích a kravatách, na slečnu, zpívající do megafonu Killing me softly, na raft plný zrušených patnáctiletých kluků, kteří svůj první rum úplně nezvládli, na stopaře, kterému ujela jeho mateřská loď, nebo na individuum, močící za jízdy do řeky před zraky projíždějících -náctiletých holek.
  • když kánoj na mělčí vodě hladce proplouvá kolem raftu, drhnoucího o kameny na dně řeky, zasměje se mu. Když raft bezprostředně za jezem proplouvá kolem převrácené kánoje, oplatí jí to.
  • nejoblíbenější kapela takzvaných vodáků je Divokej Bill. Čmeláka mám naposlouchaného na tři roky dopředu.
  • repelent na hmyz nezabírá. Zato je velmi účinná přirozená ochranná vrstva Actimel, kterou si člověk vytvoří konzumací kelímkového piva, česnečky a kořeněných klobás.
  • nikdy se nezkoušejte napít višňového džusu, když vaše loď proplouvá jezem.

Sláva nazdar výletu...

V neděli odpoledne jsme nakonec beze ztrát na životech a jen s malými ztrátami na zdraví a majetku dorazili do Boršova, kde naše plavba končila. Z lodí jsme vystupovali o něco opálenější (předpověď počasí byla velmi mírně řečeno nepříznivá, ale známe svoje meteorology - ještě, že jsme se nenechali odradit), chudší o peníze a ztracené věci, bohatší o zážitky, namožené svaly a nějaké ty jizvy. Zbývalo jen vrátit lodě, přesunout se zpět na sever a dát se před pondělním nástupem do práce aspoň trochu dohromady.
Dobře, celou dobu jsem si z toho dělal legraci, tak aspoň jeden odstavec vážně. Můj první výlet na vodu byl rozhodně zajímavý zážitek. Získal jsem spoustu zkušeností, dobrých i špatných, ty dobré naštěstí převažovaly a z těch špatných se poučím. Celkově jsem spokojený a při příští příležitosti pojedu zase a rád.
Závěrem chci pozdravit Rorýska (život je jedna velká náhoda, co?), Báru Jílkovou a kluky z Aufeer Design. Ahóój! :)
Oficiální zápis našeho výletu najdete na Jyxo blogu. Galerii s malým výběrem fotek možno shlédnout hned vedle.