Prase - jedno za všechny

7. srpna 2007 v 18:29 | PaulMan |  C'est la vie
Ranní špička. Příjezdové cesty do Prahy. Přehlídka toho nejhoršího.

Zažívám to skoro každý den. Ranní Nerabus si to šine směrem k holešovickému nádraží. Projede Líbeznicemi s jejich líbeznou čtyřicítkou, pozdraví Bořanovice, mine areál prosklených letňanských oblud a vjede do Prahy. A pak je čas na pomyslné cigárko. Ucpávka osobních aut další cestu spolehlivě inhibuje. Auto za autem, pruh vedle pruhu. Ve většině ten nejhorší případ: jeden člověk za volantem jinak prázdného auta.

Moje auto, můj hrad?

Padesát aut, padesát lidí. Kdyby měli rozum, vejdou se pohodlně do jednoho autobusu. Nebo alespoň do nějakých čtrnácti, patnácti aut. Ale k čertu s takovými neslýchanými požadavky. Raději stojí v zácpě, jeden důležitější než druhý, každý má ty nejlepší důvody, proč musí jet do práce sám v autě, a každý v duchu nadává na ty okolo, kteří podle něj způsobují jeho zdržení. Dojíždějící motoristé. Šašci. Nevidí si do huby, jeden jako druhý.
Od toho nejhoršího zachraňuje autobusy vyhrazený pruh. Nelze si nevzpomenout na jeden pozitivní důsledek povodní před pěti lety. Pruhy, vyhrazené pro autobusy, se tehdy táhly podél celé magistrály, celým centrem města. Četl jsem tenkrát, tuším že v Metru, sloupek věnovaný myšlence zachování těchto pruhů. I sám autor tehdy přiznával, že jde jen o zbožné přání. Věčná škoda. Pruhy, vyhrazené pro MHD, a zpoplatněný vjezd do města; to už by byla síla, která by donutila spoustu pánů důležitých sólořidičů k zamyšlení, nakolik je opravdu nutné tím autem jet.
Vyhrazený pruh končí u vjezdu na most Barikádníků. Zprava se připojuje druhá kolona aut. No, zaplaťpánbů aspoň za to, že se dnes nenašel žádný MacGyver, který by na těch pár set metrů přestavěl svůj Passat na autobus. Někdy to prostě tak chodí.

Tam se toho vejde...

Těkám očima sem a tam a všímám si zarostlého borce s kšiltovkou, kterak se, jak jinak, sám ve svém autě přibližuje zprava. Co že se to říká o šoférech - čepičkářích? Dotyčný mohutně potáhne z cigarety a její zbytek s klidem upouští na asfalt. Kousek před sebou zpozoroval díru, pomalejší reakce jednoho z řidičů by mu mohla pomoci vecpat se o čtyři metry dopředu. Polohlasně řeknu něco neslušného.
Situace je stejná téměř každé ráno. Někdy začíná fronta už na úrovni Letňan, někdy nahoře u nemocnice, někdy až kus před mostem. Její aktéři se nemění. Jednomu z nich, ležérnímu kuřákovi, řidiči auta s SPZ 1A7-72-12, teď aspoň za všechny jeho ostatní "kolegy" říkám: prase!


Komentáře

1 ergo ergo | 8. srpna 2007 v 22:51 | Reagovat

Děda mi vyprávěl, že v osmdesátých letech byl zakázán vjezd aut do města, pokud nebyli v autě alespoň tři lidé. Bohužel si nejsem jistá, jestli to byl Singapur nebo co to bylo. Ale bylo to prý fajn, protože se řidiči skoro předháněli, aby mohli vzít stopaře (aby mohli vjet do centra) ;)

2 PaulMan PaulMan | 15. srpna 2007 v 22:02 | Reagovat

[1]: Já zase slyšel, že v nějaké asijské metropoli zavedli kvůli nadbytku aut nařízení, že jeden den smí vjet do města liché SPZky a druhý den sudé, což vedlo k tomu, že si valná část řidičů zvykla denně své značky přemontovávat. Ale nevím, jestli to není jenom urban legend.

3 Julie Julie | E-mail | 31. srpna 2007 v 11:50 | Reagovat

Jojo, zmineny porad o vjezdu lichokopytniku a sudokopytniku do mesta jsem take zahledla, a mam tuseni, ze to byl primo Peking. Jenze u nas maji zatim soferi co delat, aby si primontovali vubec nejakou SPZtku:) Jinak vystizny clanek, prosim preposlat radnim Prahy 6, taky uz me ranni dojizdeni 70 minut od Motola na Dejvickou lehce leze krkem( pricemz alternativou je 35 minutova prochazka sviznym tempem podel Strahovskeho tunelu, coz je prima hlavne v zime)

4 Kajman Kajman | 2. října 2007 v 17:59 | Reagovat

Sudý a lichý SPZ měli v Aténách. Po nějaký době fungování ovšem úřad zjistil, že si milí Atéňané (líní přemontovávat značky) pořídili další auto do páru. Takže úžasné opatření stalo se poněkud kontraproduktivním...

(A tak je to se vším, do čeho se sere úředník.)

5 Standa Standa | 11. listopadu 2008 v 9:23 | Reagovat

[2] Nebylo to teď v Beijingu? Kvůli snížení emisí před OH?

Aha, až teď koukam, že Julie to napsala taky.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.