Proč nebýt chytřejší než páťák

2. srpna 2007 v 18:46 | PaulMan |  FreiPsycheKultur
Televizní soutěž naplno ukazuje mizérii našeho (nejen) základního školství.

Minulou neděli jsem večer seděl u počítače a jako "vedlejšák" jsem vnímal v televizi běžící soutěž Jsi chytřejší než páťák?. Princip je jednoduchý: do studia se nažene skupina desetiletých dětí, jeden dospělý soutěžící a následně jsou konfrontovány jejich znalosti učiva na základní škole. Nápad celkem zajímavý. Děti jsou v tom správném věku, kdy všechny ostatní v soutěži chápou jako svoje přicmrndávače, jsou dobře bezprostřední a přidrzlé. Suchánek a Genzer působí ve srovnání se "zábavmachry" typu Rychlého, Novotného nebo Rosáka ještě celkem sympaticky a ze soutěžících nikdo nedělá v zájmu pobavení diváků blbce. Ne, za to, že jsem se u ní pěkně naštval, samotná soutěž nemůže.

Kdo to ví, odpoví...

Došlo na první otázku. Soutěžící pan XY si vybral téma a vzápětí byl dotázán, kdy letěl do vesmíru Vladimír Remek. Nevěřil jsem vlastním uším. Co je to za kravinu? Přítomní žáčci otázku suverénně zodpověděli, zatímco soutěžící neměl tušení a musel použít jeden ze záchranných mechanismů. A podobně to pokračovalo dál.
Aby bylo jasno, všeobecný rozhled považuju za důležitou a v dnešní době opomíjenou věc. Čím více informací má dnešní člověk na dosah, tím méně se snaží nějaké nasát. Situace pak vede k tomu, že bez okamžitých pomocných berliček dotyčný kolikrát neví, která bije. Proto jsou taky nejchytřejší lidé na světě uživatelé webu, tedy alespoň dokud jim funguje vyhledávač.
Ale všeobecného přehledu nelze dosáhnout rvaním velkého množství neužitečných informací do hlav žáků základní školy! K čemu je proboha desetiletému dítěti informace o datu, kdy náš slavný Remek, který prý tenkrát česky ani nemek a dneska si užívá aktivního důchodu coby komunistický europoslanec, letěl do vesmíru? To dítě se to našprtá, dostane za to jedničku a za rok už nebude mít ponětí, co se to vlastně loni učilo, protože jeho mozek sám takto hodnotnou informaci svými ochrannými mechanismy vypudí. Nejen z hlediska dotyčného žáka je to vyplýtvaný čas.
Proč všechny děti věděly, kolikrát byl TGM zvolen prezidentem Československa? Na základní škole by se měly dozvědět, kdo to byl, nechat si ho zařadit do správné oblasti časové osy a poslechnout si něco málo o jeho významu. Na střední škole, kde už snad budou trochu chápavější, by se pak ten význam probral důkladněji, v souvislostech, a bylo by možno zajít do větších detailů. A ty nejméně podstatné informace, třeba kolikrát byl zvolen do své funkce, by se nechaly na dějepisný nebo občanský seminář.

Amfora je, když...

O reformách našeho školství se mluví už drahně let. Změny sice přicházejí, vesměs však spočívají v přejímání toho nejhoršího ze zemí západně od nás, najímání různých "psychologů" a vynakládání značné energie na to, aby snad žáci nebyli ve škole v nějakém "stresu" apod. Ale jinak se nemění nic. Učitelé nakráčí do třídy, vychrlí ze sebe směs nicneříkajících údajů a jdou si zase po svých. Takže žák sice s přehledem vychrlí vzorec, ale co vlastně znamená, si musí zjistit sám. Pokud na to bude mít chuť.
Když dospělý soutěžící vyčerpal své záchranné mechanismy a nevěděl, jak se přehoupnout přes další otázku, skončil se hrou a musel pronést větu "Nejsem chytřejší než páťák". To je zcela mimo. Správně by měl říct: "Nemusím nosit v hlavě tolik zbytečných faktografických znalostí." A potichu by mohl dodat: díky bohu.


Komentáře

1 Aailyyn Aailyyn | Web | 2. srpna 2007 v 18:52 | Reagovat

soutěž jsem viděla asi jednou a u dosti otázek jsem se podivovala, jestli je to vůbec v osnovách ZŠ, nejsem ze základky tak dlouho, abych si to ještě nemohla pamatovat, ale spousta věcí jsem prostě dávno zapomněla, k ničemu mi nejsou a naprosto souhlasím, podle jsme nuceni si pamatovat zbytečná množství nicneříkajících faktů... (ještě studuju a mám pocit, že je to snad čím jsem dál, horší a horší)

2 Pavel Pavel | Web | 2. srpna 2007 v 18:52 | Reagovat

Jako napad je ta soutez dobra, ale ty otazky jsou skutecne delane vylozene pro pataky, aby to vedeli oni.

3 kukulich kukulich | 2. srpna 2007 v 19:52 | Reagovat

Samozřejmě, že je to dělané přímo pro ty páťáky, přece nenechají lidi tak jednoduše vyhrávat milion :)

P.S: Zrovna kolikrát byl TGM prezidentem si pamatuji a dokonce bych asi dal dohromady i letopočty, kdy byl zvolen. Patří to k takovým těm zbytečným věcem, které se pamatuji, ani nevím proč.

4 PaulMan PaulMan | 2. srpna 2007 v 22:19 | Reagovat

[1]: Vydrž do maturity. Na vysokých školách, tedy na těch technických, je situace většinou o dost lepší.

5 ergo ergo | 3. srpna 2007 v 8:41 | Reagovat

To tedy nevím, já se musím učit šílené zbytečnosti. A nejen že vyučující nechce aktuální informace, ale ty SVOJE, co říkal na přednáškách a jsou třeba z roku 2002, ale občas se musíme učit i knížku čísel, která stejně jakýkoli další zákon změní.

6 PaulMan PaulMan | 3. srpna 2007 v 10:07 | Reagovat

[5]: Njn, stane se. Taky pamatuju egomaniaka, který vyžadoval přesné citace ze svých skript. Ale to už je trochu jiná kapitola.

7 Aailyyn Aailyyn | Web | 3. srpna 2007 v 11:48 | Reagovat

tak to mám asi smůlu, na technické vysoké bych byla ztracená, matika, fyzika, nic pro mě :-) tak snad jedině odmaturovat a hurá do praktického života vstříc pracovnímu procesu :-))

8 honza honza | E-mail | 3. srpna 2007 v 14:59 | Reagovat

Parner říkal, že kolegyně z práce (ZŠ) říkaly :), že dost otázek je úplně mimo osnovy.. Pointa zápisku je ale platná i tak..

9 misa misa | 12. září 2007 v 20:45 | Reagovat

Hele, klídek, zrovna letos učím páťáky a rozhodně si nemyslím, že by si museli pamatovat tyhle "důležité" věci. Ostatně, vždyť si to můžou najít, když budou chtít. Spíš mě zaráží, že vždycky všechny děti vědí správnou odpověď a jsou neskutečně rychlé. Přijde mi to zvláštní ...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.