ČD, vzor 2008

9. prosince 2007 v 18:34 | PaulMan |  Události, komentáře
Dnes začal platit nový jízdní řád, spolu s pár dalšími vychytávkami, v jejichž vymýšlení jsou manažeři Českých drah nedostižní.

Po kolejích hůře a dráž

Co se jízdního řádu týče, nejsou to jen každoroční škatulata o pár minut sem či tam. Řada lokálních spojů byla omezena či zrušena. Něco takového se zařídí lehce. Stát si nad vším umyje ruce, když podstrčí věc krajům. Kraje, tahle česká impotentní parodie na regionální samosprávu, stojí před volbou platit více drahám za polorozpadající se staré motoráčky nebo platit méně autobusovým dopravcům; volba v tomhle případě není žádné velké dilema.
Ve správně nastaveném systému by nikdy nebyly autobusy levnější. Ale náš systém je všechno, jen ne správně nastavený. Ani na straně státu, ani na straně drah (což je sice státní, ale určitě ne státem ovládaný podnik). O takové ekologické dani z přepravy cestujících a nákladu po silnici nebo o důkladné restruktulizaci drah a otevření kolejiště soukromým společnostem si pak může člověk nechat jenom zdát.

Zdražení jízdného a degradace EC/IC

Krom změn v jízdním řádu přišla i "úprava", tedy zdražení, jízdného. Budiž, náklady určitě rostou, někde se ty peníze vzít musí. Jen by kolem toho nemusely být trapné tanečky a předstírání, že jde o lepší přizpůsobení ceníku cestujícím. Nehledě na nepřehlédnutelný tlak na zákazníky, aby si, pokud tak ještě neučinili, pořídili In-kartu.
S úpravou cen souvisí i zrušení příplatku na vlaky EC/IC. Možná budu za extremistu, ale i to je špatně. Sice se člověk často nemohl vyvarovat zoufalé otázky, kam ve vlaku schovali tu vyšší kvalitu, za kterou si připlatil, ale fungovala alespoň jakás takás ochrana před "nestandardními cestujícími" (politicky korektní výraz pro naprané slovenské dělníky a sedm let nemyté dědky s moly prožranými kabelami). Bojím se, že teď už se jízda écéčkem nebude nijak lišit od cestování v proslavených nočních rychlících Praha - Košice.

Čekání unavovalo

A jedna věc, která mě skutečně dojala. Až na výjimky na sebe ode dneška vlaky nebudou čekat. Teoreticky by to mělo cestujícímu ušetřit nervy. Když jsem tuhle seděl v tradičně zpožděném osobáku Liberec - Děčín, byl jsem na trní, jestli na mě rychlík do Prahy aspoň chvíli počká. Pro příště už budu mít tu šťastnou jistotu, že nepočká, a svůj čas budu moci využít konstruktivně - třeba uvažováním, jak jinak se z návazné stanice dostat.

Aspoň něco k dobru

Jediná pozitivní věc, kterou dnešek v tuzemském cestování vlakem přináší, je absolutní zákaz kouření. Ve vlaku snad bude jednodušší takový zákaz skutečně prosadit - na perónech se nesmí kouřit už jak dlouho a hromada lidí na to srdečně kašle (mít tak desetikorunu za každého zjeva, kterého jsem kdy viděl na nádraží vypalovat zobák pod velkou cedulí s nápisem ZÁKAZ KOUŘENÍ). Mohlo by tak odzvonit vtipným velkoprostorovým vagónům, jejichž kuřácká a nekuřácká část nejsou oddělené ani blbými dveřmi.

Zkrat namísto moru a kobylek

Perlička na závěr: aby bylo každému cestujícímu jasné, že mu byla nadělena hromada zajímavých vylepšení, a aby bylo zavádění nového jízdního řádu napínavější, odrovnala dnes porucha na hodnou chvíli celou pražskou železniční síť. To se snad nějaká vyšší bytost po svém vyjádřila, co si o tom všem myslí.


Komentáře

1 Václav Novotný Václav Novotný | Web | 9. prosince 2007 v 18:44 | Reagovat

Totální zákaz kouření ve vlaku? Konečně. Jen mě mrzí, ze jsem kvůli výši jízdného přestal vlakem jezdit.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.