Výprava za Svatým klientem pokračuje

27. prosince 2007 v 11:00 | PaulMan |  Počítadla
Jak vypadá pátrání po ideálním klientu po zahození transportů?

Tenhle trochu grafomanský článek volně navazuje na dumání nad ideálním Jabber klientem. Kromě článku a diskuze pod ním doporučuju k přečtení taky tematickou úvahu na Finweho blogu.

Cesta k ICQ transportu...

Když jsem svého času přecházel z ICQ na Jabber/XMPP, nechtěl jsem existovat na dvou protokolech najednou. ICQ transport mi připadal jako dobrá volba a po jisté námaze spojené s importem kontaktů (povedl se mi tenkrát až napotřetí a skriptík, který měl zařídit přiřazení nicku, nefungoval vůbec) jsem svůj ICQ účet odpojil. A měl jsem za to, že natrvalo.
Použitelnost ICQ transportu nebyla ideální. Jeho hlavní nedostatek spatřuju v nemožnosti posílání souborů. Dále nemožnost zobrazení avatarů a status messages ICQ kontaktů, stejně jako dalších metainformací. Jo, a v neposlední řadě ta drobnost, že transport celkem často nejel. Zvlášť k tomu poslednímu jsem se snažil být tolerantní - chápu, že velmi často nějaký freesoft nefunguje správně a není to jeho vina. Jinak dělal transport víceméně to, co se od něj čeká, tedy mohl jsem s jeho pomocí komunikovat s uživateli ICQ protokolu.

...a zase zpátky

Proč jsem se nakonec rozhodl na transporty (už dva; přibylo mi do rosteru pár MSN kontaktů, takže jsem využil i příslušný transport) vykašlat? Všechny výše uvedené věci sehrály svou drobnou roli. K výpadkům jsem přestal být tolerantní, když nastávaly čím dál častěji z důvodu výpadku Jabber serveru (opravdu, není možné evangelizovat ve prospěch Jabberu/XMPP coby spolehlivější služby a ohánět se přitom serverem jabber.cz, hlavně v posledních měsících). Větší roli sehrálo i odpojení staré verze ICQ protokolu a s ním spojené problémy, které měli uživatelé alternativních klientů (a právě transportu). Po několika dnech "tápání ve tmě offline" sice na jabber.cz upgradovali JIT, ale i tak mi zůstal zhruba tucet kontaktů zahalen.
Něco jako poslední kapka pak přišlo, když jsem si přidal do rosteru jednoho člověka, prvního od "Velkého ICQ třesku". A zjistil při tom, že není způsob, jak bych přes transport mohl nově přidané kontakty uvidět. Tehdy se ve mně něco zlomilo: nebudu přece používat službu, která velmi často nefunguje (střídavě vlastní a cizí vinou) - a když už funguje, tak u většiny kontaktů s omezenými možnostmi, u zbytku se pak ani nedozvím, jsou-li zrovna u počítače.
Samozřejmě by se dalo na ICQ síť úplně vybodnout. Ale to je jenom teoretická možnost. Stejně jako se nemůžu zavřít do slonovinové věže Linuxu, protože uživatelů Windows je na světě pořád většina, tak nemůžu ignorovat ICQ, se všemi jeho chybami a vpravdě fašistickou licencí, jednoduše proto, že jeho uživatelé stále tvoří většinu mého rosteru. A nefunguje-li transport tak, abych ho považoval za použitelný, je jenom jedna možnost: vrátit se k používání ICQ účtu. A to v kombinaci s Jabberem a MSN znamená najít si vhodný multiprotokolový klient.

Srovnávání klientů

Když vynechám konzolové "klienty" jako Centericq/CenterIM, zůstane mi v nabídce na linuxových systémech SIM, Kopete a Pidgin (donedávna gAIM). Miranda ve Windows nebo Adium na Mac OS jsou samozřejmě fajn, ale pro mě jsou nepoužitelné. SIM jsem rovnou odložil stranou, podle dokumentace neumí MUC a nikdo se poslední dobou netváří, že by na něm pracoval. Zůstaly mi Pidgin a Kopete.
Když jsem Kopete viděl naposledy, připadal mi spíš jako vtip než jako klient - ale stejně jsem si pamatoval Mirandu, která se mezitím dost vyvinula. Proto jsem se rozhodl přistupovat k němu nezaujatě. O Pidginu už se psalo v komentářích pod mým výše citovaným článkem. Zkusil jsem zapomenout na HoTův evangelický zápal :)

Kopete vs Pidgin

Výsledek? Kopete jednoznačně vítězí, co se týče grafické podoby a práce s metakontakty. Pidgin je prostě hnusná kaše se zelenými kolečky. Co je to vůbec za nápad, přidávat tuhle třetí značku? Bohatě stačí avatar nebo jeho zástupná ikonka - to, v jakém je kontakt stavu, se dá dobře vyjádřit na ikonkách protokolu. Ale na grafiku Pidginu už jsem si stěžoval dříve, nebudu se opakovat.
Pidgin zase vyšel lépe při práci s ICQ kontakty samotnými. V Kopete se mi jednak nepodařilo vypnout transporty (v situaci, kdy je alespoň zatím nechci úplně rušit), jednak se mi v něm nepodařilo poslat ICQ kontaktu soubor (ne, že by přenos selhal, příslušná volba byla prostě zašedlá. Stejný kontakt v Pidginu soubor dostal i odeslal).
V obou klientech jsem mohl vidět online kontakt, který jsem si nově přidal. V obou jsem nebyl schopen vidět status messages ICQ kontaktů. Stejně tak v obou klientech dobře fungoval přístup do MUC. Pokročilejší funkce jsem nezkoušel. Ani jeden neuměl zobrazit chatroom jako položku v rosteru. Kopete dostal ještě dvě drobná mínus: jednak není k dispozici pro Windows (rád bych, když už jsem občas ve Win, měl jeden klient pro oba systémy. Metakontakty řešené na straně klienta tuhle potřebu jednoty umocňují), jednak je součástí přebyrokratizované KDE mašinérie, takže dostat se fyzicky k různým souborům s jeho konfigurací či daty není jen tak.

Pochybný vítěz

V souboji těchto dvou klientů tedy zvítězil Pidgin. I když mi připadá opravdu hnusný a v mnoha věcech nedotažený, je to pořád ten nejméně špatný multiprotokolový klient pro Linux, o kterém vím. Dal jsem si tu nezáživnou práci s aktualizací svého ICQ účtu (bylo třeba znovu přidat všechny kontakty, které mi přibyly v době používání transportu) a se splácáním metakontaktů a už několik dní se snažím nezbláznit ze zelených koleček a šest vteřin trvajících příchodů a odchodů kontaktů.
HoT teď může v klidu dočíst a jít oslavit další ovečku. A vy ostatní: kdybyste věděli o nějakém opravdu dobrém multiprotokolovém klientu pro Linux, dejte mi pls vědět.


Komentáře

1 kukulich kukulich | Web | 27. prosince 2007 v 11:52 | Reagovat

Zajímavé je, jak v poslední době tenhle přesun od PSI a transportu udělala spousta lidí. Linuxáci většinou na Pidgin, Windowsáci na Mirandu. Jen nechápu, jak HoT může jet na Pidginu, když může mít Mirandu. Ale je fakt, že pro Mirandu je třeba si vyhradit pár dní na její nastavení...

2 Václav Novotný Václav Novotný | Web | 27. prosince 2007 v 13:19 | Reagovat

Nevím jestli jsem pochopil úplně přesně požadavek na chatroom jakožto položku v rosteru, ale v Pidginu to tak mám. Jen se to nechová úplně stejně jako běžný kontakt. Přihlášení automaticky neproběhne. Člověk to musí rozkliknout.

3 PaulMan PaulMan | 27. prosince 2007 v 13:34 | Reagovat

[2]: Pravdu díš. Jak jsi to udělal? Předtím mi to nefungovalo :)

4 PaulMan PaulMan | 28. prosince 2007 v 13:17 | Reagovat

Mimochodem autologin v Pidginu jde zařídit. Dá se nastavit zaškrtnutím v nejnovější verzi 2.3.1, ale funguje to i zpětně v 2.2.1: do položky s příslučným MUCem v souboru blist.xml stačí přidat řádku:

<setting name='gtk-autojoin' type='bool'>1</setting>

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.